יום ראשון, 10 במאי 2009

12- הלומד מכל אדם

"איזהו חכם? הלומד מכל אדם"

במחשבה ראשונית אנשים היו אומרים שהחכם הוא האדם שכולם באים לשמוע אותו וכדומה. אך בן זומא אומר שהחכם הוא האחד שהולך לשמוע אחרים.
אך לא מדובר פה בסתם ללמוד מאחרים, אלא ללמוד מכולם. רעיון זה מקומם הרבה אנשים: מה יש לי ללמוד ולהתחקות אחר אדם זה?! הוא כל כך שונה בדעותיו והולך בדרכים שהם נוראיות בעיניי, אז למה שאלמד ממנו?!
אם אני בטוח שמישהו טועה, למה ללמוד ממנו? הרי דבריו הם טעות?

אלא ששאלה זו נובעת מאי הבנה של מושג ה"למידה". למידה איננה קבלה של מידע ישירות מפי הדובר אל השומע. תהליך הלמידה מבוסס על שמיעה כנה של הדברים מתוך ניסיון להבין את הצד הדובר. ניתוח של דבריו לגורמים ולהנחות יסוד שעליהם מבוססים הדברים. קבלה או אי קבלה של חלק או כל הנחות היסוד וקבלה או אי קבלה של הדברים שנאמרו על בסיס הנחות היסוד. גם מדברים שאינם נכונים ואפילו דברי מוסר מעוות ונוראי תמיד אפשר ללמוד נקודות אמת מסוימות. הלומד מקבל נקודות מסוימות מהמידע שהוא שומע תוך כדי ביקורת וסינון בין דברים שהוא מסכים איתם ובין דברים שהוא חולק עליהם.

החכם הוא האדם שבא בראש פתוח ולומד מכל העולם. אדם שמגיע ולומד מחכם אחר ושואב את כל תורתו- במקרה הטוב יבין את תורתו של אותו החכם שהוא נצמד לדבריו. אך כדי להבין את מורכבותם של דברים נחוץ לשמוע את הדעות השונות ולהבין ולקחת את הנקודות הנכונות והאמיתיות מכל דעה. גם דעות הסותרות אחת את חברתה יכולות להיות שתיהן נכונות במובנים מסוימים. יכולה להיות אחת שגויה, אך בתוכה ישנם נקודות נכונות.


אחד המונעים ללמידה מכל אדם זה החשיבה שדברי האחר כה מגוחכים ולא נכונים שבטוח שהוא אומר את דבריו מתוך חווית ילדות קשה או פחד מ... או כל דבר אחר. הפסיכולוגיה נוטה לשייך סיבות פסיכולוגיות של תת מודע לדברי אחרים. אותם סיבות שכביכול נמצאות בתת מודע יכולות להיות נכונות, אך אל לנו לפסול את טענות האנשים הללו בשל כך. תהיה סיבתם אשר תהיה, צריכים אנו לבחון את טענותיהם, להבין אותם לעומקם ולהתמודד איתם (בהסכמה או בהתנגדות). אפשר ואף רצוי להבין מה ההקשר שממנו הם נבעו ומי האדם שאמר אותם, אך יחד עם זאת אנו צריכים להתייחס לטענה גם לגופה ולא רק לטוען.
כך נוכל למצוא את הנקודות החיוביות בטענה וללמוד מהם, יהיו אשר יהיו בעיותיו הפסיכולוגיות של הטוען.

שנזכה ללמוד מכל אדם...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה